Мюзикълът хит на сър Андрю Лойд Уебър завладя Музикалния театър с нова енергия и страст

Фантомът се завърна в операта (СНИМКИ)

“Фантомът на операта” се завърна! Неговата енергия и страст покориха отново Музикалния театър в София в петък вечерта. Музикълът хит на гениалния композитор сър Андрю Лойд Уебър отново зарадва публиката след едногодишно принудително отсъствие от сцената заради сложната здравна обстановка.

Българската премиера на мюзикъла, чийто режисьор е акад. Пламен Карталов, беше през януари 2019 г. Планираните през 2019 г. представления преминаха при огромен успех и с препълнени зали. През 2020 г. грандиозният спектакъл с впечатляващ декор и в който участват таланливи певци, не се игра. Но нито за миг певците и зрителите не преставаха да вярват, че ще настъпят по-добри времена и “Фантомът на операта” ще се завърне на сцената. И този момент, за радост на почитателите на този вечен мюзикъл, настъпи на 4 юни с планираните общо три спектакъла до 6 юни.

Петъчната вечер наистина бе специална заради вълнението, което изпитваха великолепните солисти и музикантите от оркестъра на Музикалния театър от дългоочакваната среща с публиката.

За ролята на Фантома актьорът, певец и китарист Владимир Михайлов получава по време на музикалните партии заслужени аплодисменти заради цялата страст, енергия, загадъчност, които излъчва на сцената, превъплъщавайки се в мистичния образ. В ролята на Фантома се изявява и звездата на Музикалния театър Владимир Грудков.

В образа на Кристин се въплъщават солистката на Музикалния театър младата и обещаваща звезда Християна Лоизу, както и не по-малко талантливата Теменужка Трифонова. Всяка тях влага своя майсторска интерпретация в ролята на младото сопрано от Парижката опера.

Любимият на Кристин – Раул – се изпълнява от младите солисти Денко Проданов и Александър Панайотов, които също впечатляват публиката с чар и с певческите си умения.

В другата водеща роля на капризната примадона Карлота дебют прави една млада и много талантлива певица – колоратурното сопрано Исидора Молес, която е солистка от авторитетната трупа на Музикалния театър. Освен нея в ролята на Карлота са Зорница Дамянова и Катерина Тупарова.

Като Мадам Жири се редуват солистките: Калина Ангелова, Людмила Козарева и Деница Шопова.

Ролите на Фирмен и Андре – двамата търговци и настоящи собственици на Парижката опера – се изпълняват от доайените на Музикалния театър Христо Сарафов и Николай Борисов, които допринасят за успеха на представлението със своя музикален и артистичен опит. Те се редуват в тези роли с Тодор Велков /Фирмен/ и Румен Григоров /Андре/.

В ролята на колоритния диригент – мосю Рейе е Александър Василев. Участват солисти, хор, балет и оркестър на Националния музикален театър с диригент Юли Дамянов. Мюзикълът е дирижиран и от диригента и хормайстор Людмил Горчев. Спектакълът се играе на български език. Автор на превода е Виктор Макаров.

За 37 години от премиерата си досега спектакълът по музика на Андрю Лойд Уебър и по стихове на Чарлз Харт е представен пред над 140 млн. зрители на 170 сцени по цял свят.

Сюжетът на мюзикъла “Фантомът на операта” е базиран на френския готически роман от 1909 г. на Гастон Льору. Фантомът живее в подземията на Парижката опера. Младото сопрано Кристин става обект на дълбоките му чувства и той прави всичко възможно да бъде открит талантът й. Вечната битка между талант и посредственост е основната нишка в тази дълбока и “призрачно” въздействаща история.

Владимир Михайлов сподели пред Lupa.bg, че Фантома е негова любима роля и с удоволствие се връща към нея. Неговият загадъчен герой чрез любовта се опитва да се бори с посредствеността. “Фантома е човек, който има тежко минало, животът му е труден, защото той е низвергнат заради недъга си. Фантома живее в катакомбите на операта, за да не го виждат въобще, а когато излиза навън, ходи с маска и си преправя гласа. Налага му се да се представя призрак, за да може да излезе пред хора. И той е много озлобен от цялата ситуация и затова няма никакъв толеранс към пошлостта и към посредствеността”, разказа любимецът на публиката.

“Историята е такава, че в тази опера се поставят посредствени заглавия и участват посредствени изпълнители и него това го вбесява. Героят ми открива един самороден талант, шлифова го и го превръща в примата на собствения си, както той смята, театър. За да се случи това му се налага и да убива, и да коли, и да беси. Но той го прави в името на високото изкуство”, коментира още Влади Михайлов.

“Фантомът на операта” е най-скъпата постановка на Музикалния театър до момента. За него са платени най-скъпите авторски права в историята на театъра. Допълнителни средства са инвестирани в мащабната готическа сценография, озвучителната и осветителната техника и в изработването на близо 400 оригинални костюми.

“Фантомът на операта” е и най-сложният спектакъл като декори и специални ефекти на театъра до момента. За мистериите и специалните ефекти се използва професионалната помощ на илюзионисти и каскадьори.

На сцената на Музикалния театър декорът на „Фантомът на операта” се монтира в продължение на два дни. Най-голямото предизвикателство е тежката над два тона метална констструкция, която се извисява на височина шест метра над сцената. Тя онагледява Парижката опера „Попюлер”, където се развива действието в мрачната готическа история за неразбрания гений и неговата любима във „Фантомът на операта”. Конструкцията е дълга 13 метра и съединява краищата на сцената с мост.

По моста, с височина над шест метра над сцената, се движат част от актьорите в спектакъла. Целият технически персонал на Музикалния театър е ангажиран по време на спектакъла. На него се дължи динамиката в прехода между отделните сцени. Неслучайно сценичните работници също участват в поклоните заедно с артистите в края на спектакъла.

Един от най-забележителните детайли, който е от изключително значение и за самата история, е полилеят, украсяващ сводестия таван на операта.

В сюблимния момент на мюзикъла, разяреният Фантом запраща полилея върху публиката отдолу, подпалвайки цялата Опера.

С майсторската си режисура акад. Пламен Карталов успява да приобщи всички зрители в спектакъла, да ги вкара в фантастичните параболи на въображението на реалност и сънуване, както самият маестро споделя.

“Интересна е метафората на Маската на Фантомът, като скривалище в капсулиран свят или изпитание в играта на “звярът” и “красавицата” . Много дълбока е философията на образите в тяхната двойнственост на развитие. Съдбовността на срещата и раздялата им, искам да провокира публиката в истинско човешко съпреживяване и идентифициране с поведението и ситуациите, в които израстват и се разгръщат страстите на сродни души, отдали се на спонтанното си привличане и любов”, коментира още преди премиерата акад. Карталов.

Директорът на Музикалния театър Марияна Арсенова и режисьорът на “Фантомът на операта” Пламен Карталов приемат овациите на публиката по време на премиерата през 2019 г.

“Романтичният копнеж е и сън, и реалност. Окрилени от възвишена обич и душевна красота, с отдадеността си, двамата свързали се душевно герои са готови на всичко, завинаги да са заедно. Но все пак са и в зависимост от противоречиви обстоятелства. Тайнственият свят на тяхното найщастливо сънуване остава. Защото чаканият Ангел на музиката е дошъл, а сънят се е превърнал в реалност. Пробуждането от една силна привързаност и любов е създало от крехкото момиче, не само жената, но и талантлива актриса, сбъднала и мечтата, и веруюто на Фантома на операта голямо изкуство се прави от стремеж към съвършенство и от таланти, а не от ширещата се мимикрия и посредственост”, разкри своята режисьорска концепция акад. Карталов.

Сценографията е дело на Миодраг Табачки (Сърбия), Иван Савов и Пеньо Пирозов. Художници на костюмите са Цветанка Петкова – Стойнова и Иван Савов. Участват солисти, хор, балет и оркестър на Музикалния театър с диригенти Юли Дамянов и Людмил Горчев.

За мюзикъла „Фантомът на операта” Музикалният театър получи най-високото отличие на Съюза на българските музикални и танцови дейци за върхови постижения в областта на музиката – „Кристална лира” 2019 за постановъчен екип. Наградата бе връчена на директора Марияна Арсенова

Преди премиерата през 2019 г. директорът на Музикалния театър Марияна Арсенова разкри, че авторските права над мюзикъла са дадени при възможно най-добрите условия. За това спомага и фактът, че през последните 20 години театърът създава силна традиция в поставянето на мюзикъли. На негова сцена са играни пет от най-прочутите творби на сър Уебър – „Йосиф и фантастичната му пъстра дреха“ (2000 и 2008 г.), „Исус Христос Суперзвезда“(2002 и 2010 г.), Евита“(2005 г.), „Котки“ (2009 г.) и „Булевардът на залеза“ (2017г.)

За Християна Лоизу ролята на Кристин е мечтана. “Много сопрани по света мечтаят за тази роля. Аз имам възможност също да бъда част от този проект благодарение на директора на Музикалния театър – Марияна Арсенова. Освен като певица ще имам възможността да бъда и актриса, което е голямо предизвикателство за мен”, не крие радостта си Християна.

„Фантомът на операта“ промени нашия театър, промени и нас самите. Духът на мюзикъла се пренесе в Музикалния театър и ние вече не сме същите…“, обяви с пълно право през 2019 г. Юли Дамянов – главен диригент и художествен ръководител на Националния музикален театър.

Според маестрото, конкуренцията на артистите в главните роли е изключително силна. При всеки спектакъл двата състава непрекъснато надскачат себе си. Според Дамянов, работата по усъвършенстването на мюзикъла ще продължи, докато той се играе.

Доказателство за думите на маестро Дамянов е силното завръщане на “Фантома на операта” на сцената на Музикалния театър в началото на юни. А желанието на зрителите спектакълът да продължи да се играе е, че при “възраждането” му в петък вечерта публиката стоя близо 20 минути на крака, емоционално аплодира артистите с възторжени възгласи “Браво!” Затова и след първото спускане на завесата публиката извика пет пъти на бис солистите от “Фантома на операта”. И енергията, която излъчваха артистите и музикантите от сцената несъмнено се предаде на зрителите.

Снимки: АНТОАНЕТА КАРАДЖОВА/МУЗИКАЛЕН ТЕАТЪР

Във фотогалерията по-долу може да видите снимки на Lupa.bg от представлението на 4 юни, когато публиката дари артистите с 20-минутни аплодисменти:

Източник: https://lupa.bg/news/fantomat-se-zavarna-v-operata-snimki_121373news.html – Автор: Марина Чертова 

Още