История

Националният музикален театър е единственият в България профилиран театър в жанра оперета и мюзикъл

В своята дългогодишна история той e изградил традиции в областта на популярното музикално-сценично изкуство.

0
Години
0
Премиери
0
Състав
0
Оригинални костюми
0
Година

*ТЕАТЪР ЗА ЛОШИ ВРЕМЕНА

             “Настроение, лудост, екстаз! В годините меж-

ду двете световни войни се надпреварваха всевъз-

можни сензации. Предлагаше се почти всичко: от

възвишеното до абсурда, от екзотичния източен

мистицизъм до шикозните, нови модерни танци

като чарлстона…

            В края на 20-те и началото на 30-те години бя-

ха направени много сериозни експерименти на сце-                         

ната и на екрана – но масата се стремеше към вед-

рите комедии, оперети, ревюта. Дори голяма част

 от онези, които гледаха “Опера за три гроша” ид-

ваха не заради социалното послание, а да чуят

прекрасната музика на Курт Вайл!… Колкото по-

лоши ставаха времената, толкова по-голяма пот-

ребност имаше…от смях, музика и хепиенд.”

                                                    Роберт Шолц

0
Година

Ангел Сладкаров Роден е в София на 18 октомври 1892 г. Участва в изпълненията на Българската оперна дружба. На 10 февруари 1918 г. в кинотеатър „Одеон“ постоянна оперетна трупа, подбрана от него, изнася оперетата „Маркиз Бонели“. Инициира създаването на оперетните театри „Ренесанс“ и Кооперативен театър. След атентата в църквата „Св. Неделя“ през 1925 г. емигрира по политически причини в Германия. Взима със себе си и монтирания от него филм за атентата. Задочно е осъден на смърт. През това време завършва режисура при Макс Райнхард. Получава амнистия през 1931 г. и се завръща в България. Основава оперетен театър „Ангел Сладкаров“ през 1933 г. През 1936 г., докато е на турне из България, се жени за Надя Ножарова, с която се развежда през 1940 г. Поради финансови затруднения този и другите оперетни театри създадени от него „България“ и Нов кооперативен театър съществуват кратко време. В периода 1944 – 1962 г. се занимава с литературно-преводаческа дейност в чужбина. След завръщането си в България през 1962 г. работи като режисьор и методист в самодейни оперетни театри. Почива на 16 януари 1977 г.

През 1975 г. издава мемоарите си „Българско оперетно изкуство”.

0
Година

Националният музикален театър e единственият в България профилиран театър в жанра на оперетата и мюзикъла. В своята дългогодишна история той e изградил традиции в областта на популярното музикално-сценично изкуство.

През 2018 година се навършиха 100 години от началото на професионалната оперета в България – 70 от тях принадлежат на Музикалния театър. Той е пряк наследник на сценичните достижения на първите частни оперетни театри в България, прокарали пътя на подкупващото с блясъка и виталността си оперетно изкуство. На този юбилей са посветени и най-новите заглавия в афиша на театъра – оперетата на Калман „Царицата на чардаша”, най-обичаната българска оперета „Българи от старо време” от Асен карастоянов, написана за трупата на Музикалния театър, и най-популярния съвременен мюзикъл „Фантомът на операта” от А. Л. Уебър, чиято премиера се състоя в началото на 2019 г. А през 2023 г. на сцената на Музикалния театър се играе и втората част на бродуейския мюзикъл “Любовта никога не умира”.

В десетилетията на изграждане на репертоарната си политика театърът поддържа и представя пред българската публика заглавия не само от класическия репертоар на оперетното изкуство, но и на най-хитовите имена на класическия и съвременен мюзикъл. В неговия афиш се поддържа златния репертоарен фонд на оперети като „Прилепът” на Йохан Щраус син, „Царицата на чардаша”, „Графиня Марица” на Калман и други.